مدرسه آزادفکری
اگر عضو نیستید از اینجا عضو شوید
عضویت
/
ورود
0

اساتید

علیرضا شجاعی‌زند

دکتر علیرضا شجاعی‌زند در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته راه و ساختمان در هنرستان صنعتی تهران گذراند. در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی فوق‌دیپلم راه و ساختمان گرفت و در سال ۱۳۷۲ کارشناسی علوم‌اجتماعی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.بیشتر...

نعمت‌الله فاضلی

(متولد ۱۳۴۳ در اراک) انسان‌شناس ایرانی و استاد دانشگاه خوارزمی (از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳) و استاددانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (از ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۲)بیشتر...

مقصود فراستخواه

(متولد ۱۳۳۵ در تبریز) جامعه‌شناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است. تحصیلات دانشگاهی او در رشته‌های فلسفه، الهیات و برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی بوده است.بیشتر...

در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟

کم‌توجه‌تر شدن نسل‌های جدید نسبت به ارزش‌ها و باورهای دینی از یک طرف و جایگزینی ارزش‌ها و باورهای بدیل آن از سوی دیگر، در بدو امر خبر از کاهش نقش دین در زندگی مردم می‌دهد. از طرف دیگر وقوع حوادث و رخدادهایی در کشور ما و دیگر نقاط جهان، این مطلب را با خدشه روبرو می‌کند؛ اتفاقاتی نظیر انقلاب اسلامی ایران و حضور دین در عرصه سیاسی و مدیریت اجتماعی و پررنگ‌ترشدن برخی مناسک و مناسبات دینی می‌تواند موید افزایش نقش دین لااقل در برخی سطوح و در میان بخشی از جامعه ما باشد.

به تعبیر یکی از جامعه‌شناسان دین، «علی‌رغم پیش‌بینی‌های قاطعانه برخی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان علوم اجتماعی قرن نوزدهم، مذهب نمرده است.» زمانی تصور می‌شد با روند پرشتاب گسترش و بسط ساختارها، نهادها، علوم و تکنولوژی مدرن، نفوذ دین در جوامع جدید رو به افول خواهد نهاد. بر این اساس، بسیاری اندیشمندان علوم اجتماعی پیش‌بینی می‌کردند که دین به تدریج در یک فرایند حتمی تاریخی، از صحنه حیات بشر حذف خواهد شد؛ اما اقبال دوباره مردم به دین و اثرگذاری مذاهب و جریان‌های دینی بر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان، تردیدهایی جدی در فراروی این فرضیه ایجاد کرد. تا جایی که تطورات عمده‌ای در نظریات این حوزه که از آن با عنوان «عرفی‌شدن» (secularization) یاد می‌شود رخ نمود. این تئوری‌ها در بدو امر پیش‌بینی می‌کردند که فرایند عرفی‌شدن به محو دین خواهد انجامید. بعدها با نامحتمل دانستن محو دین، بحث حاشیه‌روی دین مطرح شد. در تطورات بعدی حتی این دیدگاه بیان شد که آنچه رخ خواهد داد، صرفاً تغییر دین و دینداری است و روند عرفی‌شدن حتی می‌تواند با روندهای واژگونه و معکوس مواجه شود.

پرسش اصلی اینجاست که دین در آینده جهان مدرن چه جایگاه و نقش در زندگی فردی و اجتماعی بشر ایفا خواهد نمود؟

آیا دین در جهان جدید، ناگزیر از عقب‌نشینی مرحله‌به‌مرحله از تمامی ابعاد و جنبه‌های زندگی انسان مدرن و در نهایت حذف کامل از زندگی بشر است؟

آیا دین برای حذف بقای خود مجبور است به عرصه‌های محدودی از زندگی انسان مدرن بسنده نموده و حضور خود را در همان عرصه‌ها حفظ نماید یا می‌تواند با حضور در عرصه‌های مختلف زندگی انسان مدرن (چنانچه در انقلاب اسلامی ایران دین به امر سیاست ورود پیدا کرد) به عرفی‌زدایی و بازقدسی‌شدن جهان اجتماعی و زندگی انسان مدرن بیانجامد و به ایدئولوژی و بستر بدیلی برای زندگی انسان مدرن تبدیل شود؟

در یک نگاه

ارائه
16 جلسه
گفتگو
2 جلسه
دوره حضوری
پایان یافت

مکان برگزاری را انتخاب کنید

محل برگزاری
دانشگاه شریف
گواهی پایان دوره
دارد
دوره مجازی
59000 تومان

نکات بسیار مهم

رایگان شرکت کنید
اگر ظرف مدت یک هفته بعد از انتشار هر جلسه یک گزارش ۱۵۰۰ کلمه‌ای ارسال و در پایان دوره نیز یک گزارش تحلیلی ۶۰۰۰ کلمه‌ای ارسال فرمایید تمام مبلغ پرداختی شما در هنگام ثبت‌نام به شما باز گردانده خواهد شد.

دریافت گواهی دوره برای شرکت کنندگان مجازی مشروط به مشاهده تمام جلسات و ارسال گزارشی تحلیلی (۲۵۰۰ کلمه) از مباحث، نهایتا ظرف مدت یک هفته بعد از پایان دوره است.
هر هفتاد دقیقه معادل یک جلسه منظور شده است.
اگر مجموع ثبت‌نام شما در درس-گفتگوهای مختلف در یک سبد خرید به ۱۰۰ هزار تومان برسد ۱۰ هزار تومان، و اگر به ۲۰۰ هزار تومان برسد ۲۰ هزار تومان تخفیف خواهید داشت.

ویدیو

پیشنهادهایی برای خواندن