مدرسه آزادفکری
اگر عضو نیستید از اینجا عضو شوید
عضویت
/
ورود
0

اساتید

عبدالعلی بازرگان (ویدئو کنفرانس از کالیفرنیا، امریکا)

عبدالعلی دومین فرزند مهدی بازرگان است. او فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران دارد. بازرگان در حال حاضر در اورنج کانتی، کالیفرنیا اقامت دارد و به تدریس در بنیاد «ایمان «(در لس آنجلس)، «ابن سینا» (در اورنج کانتی)، «توحید» (در سن خوزه) و چند مرکز اسلامیدیگر در (اوکلند) می‌پردازدبیشتر...

مرتضی جوادی آملی

مرتضی جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی است. وی دارای مدرک سطح چهار حوزه است و کارشناسی حقوق را در دانشگاه گذرانده است. ریاست موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء از سوابق مدیریتی اوست. از مجموعه تالیفات ایشان می‌توان به کتاب فلسفه ‌زیارت و آئین آن، دوره تقریرات درس اشارات آیت الله جوادی آملی و همچنین مباحث قرآنی و مباحثی درباره حکومت صالحان و مبانی حکومت اسلامی اشاره کرد.بیشتر...

علی صبوحی

علی صبوحی طسوجی دانش آموخته حوزه علمیه قم است. در دوره تحصیل شاگرد اساتیدی همچون آیت الله جوادی آملی و الهی زاده بوده است. مباحث قرآنی، مهمترین مسأله مورد پژوهش و فعالیت های او بوده است. او در راستای عمومی کردن فرهنگ قرآنی به تاسیس موسسه تدبر در کلام وحی پرداخته است.بیشتر...

در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟

مسأله ارتداد و تکفیر تقریبا در تمامی مکاتب فکری سنتی موجود بوده است. اما بعد از جنگ‌های جدی مذهبی در اروپا تا مدت‌ها اجماعی جدی علیه این مفهوم شکل گرفته بود. اما بعد از ظهور دوباره برخی گروه‌ها و حکومت‌های ایدئولوژیک در قرن بیستم و شکل‌گیری گروه‌های تکفیری در قرن بیست و یک، بازخوانی دوباره مسأله ضروری به نظر می‌رسد. در ایران اسلامی نیز بحث ارتداد هماره بین فقها و روشنفکران دامنه داشته است. پیش از انقلاب اسلامی برخی روشنفکران به فتوای مراجع حوزه مرتد اعلام شدند و توسط گروه‌های مسلح اسلامی ترور شدند. بعد از انقلاب و در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی نیز شاهد صدور فتوای ارتداد از سوی رهبری، مراجع و دستگاه قضایی نیز بوده‌ایم. با توجه به تعارض جدی‌ای که بین اخلاق و برخی تفسیرهای دینی در مسأله ارتداد به چشم می‌خورد، بازخوانی این مسأله و خوانش دوباره دینی و اخلاقی آن می‌تواند ما را در فهم نسبت‌سنجی درست دین و اخلاق یاری دهد. آیا ارتداد در قرآن و سیره رسول الله (ص) معنایی عقیدتی دارد یا عملی؟ آیا حکم کسی که اعتقاد خود به دین را از دست می‌دهد مرگ است؟ آیا مکتبی که به حکم ارتداد قائل باشد می‌تواند داعیه‌ی آزادی اندیشه داشته باشد؟ کسانی که مدافع حکم ارتداد هستند چه توجیه عقلانی و اخلاقی‌ای برای آن ارائه می‌دهند؟

در یک نگاه

ارائه
4 جلسه
گفتگو
1 جلسه
دوره حضوری
۳۰٪ تخفیف خرید گروهی
پایان یافت

مکان برگزاری را انتخاب کنید

محل برگزاری
دانشگاه شریف
گواهی پایان دوره
دارد
۳۰٪ تخفیف خرید گروهی
دوره مجازی
65000 تومان

نمونه مدرک

نکات بسیار مهم

مهم

دوره یا درسگفتگو

مهم

ارائه گواهی از طرف مدرسه آزادفکری

مهم

تخفیف ثبت نام گروهی

مهم

حتما پیش از ثبت نام بخوانید!