مدرسه آزادفکری
اگر عضو نیستید از اینجا عضو شوید
عضویت
/
ورود
0

دین و سیاست

محمد سروش محلاتی | هادی صادقی |

ولایت «مطلقه» فقیه

7 ساعت ارائه |

ولایت مطلقه فقیه به معنای آن است که همگی شان ها و اختیارات رسول خدا برای فقیه واجد شرایط در دوران غیبت نیز برقرار است. معتقدان به این دیدگاه علاوه بر ادله نقلی و برخواسته از روایات اسلامی، ادله عقلی چندی را نیز برای این نظر بیان می دارند. آنها معتقدند صِرف در نظر گرفتن شئون دین و ضرورت اجرای دین با تمامی ابعاد آن در عصر غیبت، حضور و بسط ید فقیه آگاه به شرایط زمان و مصالح دینی را به امری روشن و بدیهی بدل می گرداند. به صورت ساده می توان این دیدگاه را اینچنین بیان کرد: ...

حسن محدثی | علیرضا شجاعی‌زند |

روحانیت و قدرت سیاسی

2 ساعت ارائه | 2 ساعت گفتگو |

بحث حضور روحانیت در نقش های سیاسی و ارتباط با قدرت سیاسی همواره از بحث های مناقشه برانگیز در سطح فکری و حتی عامیانه بوده است. یک تلقی از روحانیت به عنوان مسئول پاسداری از دین در جامعه، معتقد به لزوم حضور روحانی در چنین نقش هاییست. چنین نگاهی حوزه مسئولیت روحانیت را حوزه مسئولیت و گستره دین می داند. به عبارت بهتر روحانی همان نقشی است که مسئولیت دین را بر دوش خود می بیند. این دیدگاه تلاش می کند طرح هایی برای حفظ روحانیت از آفات قدرت سیاسی ارائه کند.  اما در مقابل دیدگاه هایی وجود دارند که ...

بیژن عبدالکریمی | حسین کچویان |

حکومت دینی

8 ساعت ارائه |

برخی از اندیشمندان و از جمله دکتر کچویان حکومت دینی را جایگزینی ضروری برای تمدن غرب و مدرنیته و در تقابل آشکار با آن می بینند. به عبارتی در این دیدگاه ها نقد غرب و بنیان های معرفتی، فرهنگی و اقتصادی آن است که نقش حکومت دینی را با معیارهایش بیش از پیش روشن می نماید. نقد تمدن غرب جزء لاینفک این دیدگاه در تبیین تمدن اسلامی است و همواره حکومت اسلامی بنیانی جدید برای افکندن تمدن نوین در جهان دیده می شود. محور های نقد این دیدگاه نسبت به تمدن غرب عناصری همچون سوبژکتیویسم، تقدس زدایی، سرمایه داری و ...

موسی نجفی | سید هاشم آقاجری |

مشروطه و چالش تجدد

6 ساعت ارائه | 2 ساعت گفتگو |

دوران مشروطه خواهی تقریبا آغاز دورانی است که متفکران جامعه ایران با مظاهر تمدن نوین آشنا شده بودند و به قدر توان و آشنایی خود، درباره ابعاد مختلف آن مانند علم، فن، سیاست و حکومت می‌اندیشیدند. این دوران، دوران آغاز نزاع‌های فکری-سیاسی-اجتماعی نیز هستند. این دیدگاه‌ها و این نزاع‌ها همگی در یک عنصر مشترک بودند و آن عنصر؛ یافتن نسبتی میان داشته‌های فکری و فرهنگی (سنت، دین، عقاید و ...) و عناصر دنیای جدید است. خود رخداد مشروطه خواهی نیز عرصه عملکرد و فعالیت این جوانه‌های فکری بود. روحانیون کاملا سنتی (و در بیانی متحجر)، روحانیون تحول‌خواه و نواندیش، طبقه ...

عمادالدین باقی | احمد رهدار |

احزاب، دین و حقوق بشر

8 ساعت ارائه | 2 ساعت گفتگو |

پس از صفویه و عمدتا پس از مشروطه تا انقلاب ۵۷ جریانات و گروه های فکری-سیاسی فراوانی سر برآوردند. بسیاری از آنها مانند جبهه ملی، نهضت آزادی، حزب توده، انجمن حجتیه، حسینیه ارشاد و ... از موثرترین این جریانات بودند. اکثر این گروه ها و جریانات پس از تحولاتی که منجر به انقلاب اسلامی شدند به احزاب و گروه های سیاسی بدل شدند و یا اندیشه آنها توسط یک یا چند جریان سیاسی جذب شد. گروه هایی همچون نهضت آزادی، انجمن حجتیه، سازمان مجاهدین انقلاب، سازمان مجاهدین خلق، گروه فرقان، حزب جمهوری اسلامی (پیش از انحلال)، جامعه روحانیت، مجمع روحانیون، ...