اساتید
علیرضا شجاعیزند
دکتر علیرضا شجاعی‌زند در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته راه و ساختمان در هنرستان صنعتی تهران گذراند. در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی فوق‌دیپلم راه و ساختمان گرفت و در سال ۱۳۷۲ کارشناسی علوم‌اجتماعی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.
مقطع کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی را در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه تهران گذراند و در سال ۱۳۸۰ موفق به اخذ دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه اصفهان شد. وی هم‌اکنون استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس است. از جمله تالیفات وی می‌توان به «دین در زمانه و زمینه مدرن»، «نقش دین در توسعه» و «تکاپوهای دین سیاسی» اشاره کرد.
برای آشنایی بیشتر با ایشان به اینجا مراجعه کنید
بیشتر...
نعمتالله فاضلی
(متولد ۱۳۴۳ در اراک) انسانشناس ایرانی و استاد دانشگاه خوارزمی (از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳) و استاددانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی (از ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۲)
و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از ۱۳۹۲ تاکنون است. فاضلی که دکترای خود را در مدرسه مطالعات شرقی و افریقایی دانشگاه لندن اخذ کرده، به ویژه نقش موثری در گسترش رشته مطالعات فرهنگی در ایران داشتهاست.
برای آشنایی بیشتر با ایشان به اینجا مراجعه کنید
بیشتر...
مقصود فراستخواه
(متولد ۱۳۳۵ در تبریز) جامعهشناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی است. تحصیلات دانشگاهی او در رشتههای فلسفه، الهیات و برنامهریزی توسعه آموزش عالی بوده است.
او هماکنون در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی تدریس میکند. او از نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی تا کنون(سال تحصیلی 94-93)، در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، الزهرا وشهید بهشتی به تدریس اشتغال دارند. موضوعات تدریس فراستخواه عبارت بوده است از: تاریخ تفکر اجتماعی، جامعه شناسی دین، آموزش عالی تطبیقی، برنامه ریزی آموزش عالی، کیفیت دانشگاه، اعتبار سنجی و روش تحقیق کیفی حوزه های اصلی تحقیقات: ۱. مطالعات دین ، ۲. مطالعات علم ، آموزش عالی ودانشگاه
برای آشنایی بیشتر با ایشان به اینجا مراجعه کنید
بیشتر...
در این درس-گفتگو چه میگذرد؟
کمتوجهتر شدن نسلهای جدید نسبت به ارزشها و باورهای دینی از یک طرف و جایگزینی ارزشها و باورهای بدیل آن از سوی دیگر، در بدو امر خبر از کاهش نقش دین در زندگی مردم میدهد. از طرف دیگر وقوع حوادث و رخدادهایی در کشور ما و دیگر نقاط جهان، این مطلب را با خدشه روبرو میکند؛ اتفاقاتی نظیر انقلاب اسلامی ایران و حضور دین در عرصه سیاسی و مدیریت اجتماعی و پررنگترشدن برخی مناسک و مناسبات دینی میتواند موید افزایش نقش دین لااقل در برخی سطوح و در میان بخشی از جامعه ما باشد.
به تعبیر یکی از جامعهشناسان دین، «علیرغم پیشبینیهای قاطعانه برخی از بزرگترین نظریهپردازان علوم اجتماعی قرن نوزدهم، مذهب نمرده است.» زمانی تصور میشد با روند پرشتاب گسترش و بسط ساختارها، نهادها، علوم و تکنولوژی مدرن، نفوذ دین در جوامع جدید رو به افول خواهد نهاد. بر این اساس، بسیاری اندیشمندان علوم اجتماعی پیشبینی میکردند که دین به تدریج در یک فرایند حتمی تاریخی، از صحنه حیات بشر حذف خواهد شد؛ اما اقبال دوباره مردم به دین و اثرگذاری مذاهب و جریانهای دینی بر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان، تردیدهایی جدی در فراروی این فرضیه ایجاد کرد. تا جایی که تطورات عمدهای در نظریات این حوزه که از آن با عنوان «عرفیشدن» (secularization) یاد میشود رخ نمود. این تئوریها در بدو امر پیشبینی میکردند که فرایند عرفیشدن به محو دین خواهد انجامید. بعدها با نامحتمل دانستن محو دین، بحث حاشیهروی دین مطرح شد. در تطورات بعدی حتی این دیدگاه بیان شد که آنچه رخ خواهد داد، صرفاً تغییر دین و دینداری است و روند عرفیشدن حتی میتواند با روندهای واژگونه و معکوس مواجه شود.
پرسش اصلی اینجاست که دین در آینده جهان مدرن چه جایگاه و نقش در زندگی فردی و اجتماعی بشر ایفا خواهد نمود؟
آیا دین در جهان جدید، ناگزیر از عقبنشینی مرحلهبهمرحله از تمامی ابعاد و جنبههای زندگی انسان مدرن و در نهایت حذف کامل از زندگی بشر است؟
آیا دین برای حذف بقای خود مجبور است به عرصههای محدودی از زندگی انسان مدرن بسنده نموده و حضور خود را در همان عرصهها حفظ نماید یا میتواند با حضور در عرصههای مختلف زندگی انسان مدرن (چنانچه در انقلاب اسلامی ایران دین به امر سیاست ورود پیدا کرد) به عرفیزدایی و بازقدسیشدن جهان اجتماعی و زندگی انسان مدرن بیانجامد و به ایدئولوژی و بستر بدیلی برای زندگی انسان مدرن تبدیل شود؟
در یک نگاه
۳۰٪ تا ۵۰٪ تخفیف ثبتنام گروهی
100000 تومان
440000 تومان
نکات بسیار مهم
مهم «درسگفتگو» مدل ابداعی مدرسه آزادفکری برای مواجهه نقادانه با اندیشهها است. در این مدل استاد در طی جلساتی ابتدا به ارائه فکر و اندیشه خود در موضوع مورد بحث میپردازد و پس از آن گفتگویی نقادانه و چالشی در خصوص آن اندیشه شکل میگیرد. این گفتگوی چالشی در برخی درسگفتگوها توسط استاد دیگری با دیدگاه متفاوت و در برخی دیگر توسط کارشناس مدرسه انجام میشود.
مهم با خرید اشتراک سایت مدرسه به محتوای
بیش از ۴۰ درسگفتگو در موضوعات مختلف از جمله دین و اخلاق، دین و سیاست، بحران دانشگاه، بازار و دانشگاه، حقوق جنسی، قانون حجاب و ....
به مدت ۶ ماه دسترسی خواهید داشت.
اما این امکان نیز فراهم است که تنها یک درسگفتگو را تهیه و خریداری نمایید و طبیعتاً تنها به محتوای همان درسگفتگو به صورت نامحدود دسترسی خواهید داشت.
مهم با ثبت نام در یک درسگفتگو یا خرید اشتراک سایت، می توانید «فیلم» درسگفتگوها را در سایت مشاهده نمایید. همچنین قابلیت دانلود فیلم پس از ثبت نام برای شما وجود دارد.
همچنین در صورتی که تمایل دارید صرفا از «صوت» جلسات استفاده کنید، این قابلیت پس از ثبت نام برای شما فراهم است.
مهم
شما با خرید یک درس-گفتگو یا اشتراک ۶ ماهه سایت مدرسه، تا «یک هفته» پس از خرید این امکان را دارید که در صورت عدم رضایت از محتوا و برنامه ها هزینه ثبتنام خود را به طور کامل پس بگیرید و از ثبت نام انصراف دهید.
برای این کار کافیست با پشتیبانی سایت تماس گرفته و درخواست خود را با ایشان مطرح نمایید.
مهم
آدرس مدرسه در همه شبکه های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و ایتا) AzadFekriSchool@ می باشد. حتماً یکی از صفحات ما درشبکه های اجتماعی را دنبال کنید. چون تمامی اطلاع رسانیهای مربوط به دوره، گواهی و ... در آنها انجام می شود.
ثبت نام در دوره ها به معنای پذیرش حقوق مالکیت معنوی مدرسه است. بر طبق این حقوق، انتشار هر بخش از جلسات در قالب فیلم، صوت و ... بدون مجوز مکتوب مدرسه غیرقانونی است. اگر علاقه مند به پوشش اخبار برنامه ها هستید حتما با ما تماس بگیرید و از شرایط مطلع شوید.