مدرسه‌ی آزادفکری
اگر عضو نیستید از اینجا عضو شوید
عضویت
/
ورود

اساتید

علیرضا پیروزمند

در سال ۱۳۴۴ در شیراز متولد و تا مرحله اخذ دیپلم ریاضى در شیراز اشتغال به تحصیل داشتند. زندگى علمى‌ ایشان پس از اخذ دیپلم آغاز شده است. در سال ۱۳۶۲ با وجود قبولى در رشته فنى دانشگاه براى ادامه تحصیل به قم رفته بیشتر...

حسین شیخ‌رضایی

رضایی حسین شیخ رضایى دکتراى فلسفه خود را در سال ۱۳۸۵از دانشگاه دورهام گرفته است. او ضمن پژوهش در حوزه فلسفه علم و آموزش فلسفه به کودکان، ترجمه‌ها و تالیف‌هاى متعددى هم منتشر کرده بیشتر...

خسرو باقری

متولد تهران به سال ۱۳۳۶ هستند. زمینه‌های تخصص وی فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است. ایشان درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا دریافت نمودند. بیشتر...

در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟

بحث از نسبت علم و دین و تعارضات و همراهی های آنها با هم سابقه طولانی هم در تک تک ما دارد و هم در تاریخ تاملات فلسفی داستان طولانی ای پیدا کرده است. این بحث خصوصا پس از اوج گیری علم جدید و بالخصوص با طرح نظریاتی مانند تکامل داروین و مکانیک کوانتوم جدی­تر شد، البته بیشتر در بستر مسیحیت. اما در ایران مساله کمی متفاوت بود، آشنایی دیر هنگام با علم جدید و نتایج مختلف آن بالخصوص در علوم انسانی و اجتماعی و مدیریتی و اقتصادی خیلی از صاحبنظران را به این فکر فرو برد که جایگاه این علوم و مبانی و دیدگاه های مستتر و یا مطرح شده در آنها در نسبت با اعتقادات دینی اسلامی چیست. این جرقه پس از چند سال نام «نظریه علم دینی» به خود گرفت. نظریه ای که تلاش می کرد نسل جدیدی از علوم را غالبا در مقابل علوم فعلی و مبتنی بر جهان بینی دینی پرورش دهد.

این نظریه را گروه ها و اندیشه های مختلفی پیگیری کردند که شاید هیچ وجه مشترکی میانشان جز نام علمِ دینی موجود نباشد! جریان فرهنگستان علوم که با اندیشه های سید منیر الدین هاشمی آغاز شد و اکنون با دیدگاه های حجت الاسلام میرباقری ادامه پیدا می کند، جریان فلسفه اسلامی که بیشتر از همه متاثر از دیدگاه آیت الله جوادی آملی است، جریان متفکران فلسفه علمی که محوریت آنها را سعید زبیباکلام و حمیدرضا آیت اللهی تشکیل می دهند و همچنین جریان فردیدی ها و ... همگی کمابیش معتقد به چنین ایده ای هستند. اما این اندیشه مخالفان زیادی نیز دارد که از قضا تقریبا همان روشنفکران دینی همانند عبدالکریم سروش و علی پایا و مصطفی ملکیان هستند. مخالفان معمولا مدعی هستند که این دیدگاه آزادگی علم را از بین خواهد برد و سبب رکود علم و جدایی آن از معیار اصلی اش یعنی تطابق با واقعیت می گردد.

ما در این درس-گفتگو برخی دیگاه های موافقان و مخالفان علم دینی را خواهیم شنید و بررسی خواهیم کرد که این ایده تا چه حد می تواند چراغ راه ما برای مواجهه با علم و دنیای جدید باشد.

در یک نگاه

ارائه
22 جلسه
گفتگو
2 جلسه
محل برگزاری
دانشگاه شریف
۳۰٪ تا ۵۰٪ تخفیف ثبت‌نام گروهی
100000 تومان

گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید

440000 تومان

نکات بسیار مهم

مهم

درس-گفتگو چیست؟

مهم

خرید اشتراک ۶ ماهه یا خرید یک درسگفتگو؟

مهم

شرایط شرکت در برنامه ها

مهم

امکان بازگشت کامل هزینه ثبت نام

مهم

لطفا پیش از ثبت نام بخوانید

ویدیو

پیشنهادهایی برای خواندن

|