مدرسه‌ی آزادفکری
اگر عضو نیستید از اینجا عضو شوید
عضویت
/
ورود

اساتید

مساله حجاب

حسین سوزنچی

حسین سوزنچی، دارای دکتری فلسفه و حکمت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس است. آقای سوزنچی در عین اینکه «انسانیت» را محور قوانین اسلامی می‌دانند، درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر معتقدند: «اعلامیه جهانی حقوق بشر نه لزوما ادراک عقل ناب است و نه در همه موارد لزوما قراردادی عقلایی. بله در برخي موارد ادراك عقل ناب است و در برخي موارد قراردادي عقلايي و در بسياري از موارد حاوي نفهمي‌هاي عقل بشر است كه نفهميدن خود را فهميدن قلمداد كرده است و حتي شهوت‌راني خود را زير لايه عقلانيت مخفي نموده و گاه خواسته با نظر ناقص خود درباره اعتبارات بسيار پيچيده‌اي قضاوت كند.»

سروش دباغ

ایشان همانند پدرشان، دكتر عبدالكريم سروش ابتدا در دانشگاه تهران دكتري داروسازيش را گرفتند. پس از آن به صورت جدي‌تر فلسفه را دنبال كردند و نزد پدرشان بسياري از علوم فلسفی را آموختند.

پرویز امینی

پرویز امینی، جامعه شناس، استاد دانشگاه و مولف کتاب «مهار قدرت در مردم سالاری دینی» است. دکتر امینی معتقد است که نباید در دام سکولاریسم غربی افتاد، اما در عین حال به خلا تئوری حکمرانی اسلامی قائل هستند و اصرار دارند که بجای «دین سالاری مردمی» باید به سمت «مردم سالاری دینی» حرکت کرد و با ارائه خوانشی معقول و متناسب با وضعیت کنونی جامعه سیاسی ایران، حکمرانی را از وضعیت انسداد خارج کرد.

تقی آزاد ارمکی

تقی آزاد ارمکی، دارای دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه مریلند، استاد تمام جامعه‌شناسی و مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی دارای تالیفات متعدد است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «جامعه‌شناسی فرهنگ»، «خانواده ایرانی» و «بنیان‌های فکری و نظریه جامعه ایرانی» اشاره کرد. ارمکی مقالات متعددی پیرامون مسائل اجتماعی-فرهنگی ایران با تمرکز بر حوزه زنان و خانواده به نگارش در آورده‌ است.

سینا کلهر

سینا کلهر، دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم و معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان است. وی مدیرکل سابق فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس است. «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی» و «مسئله‌شناسی فرهنگی» از جمله تالیفات اوست. کلهر اگرچه انتقاداتی را به روند طی شده در سیاست‌گذاری مسئله حجاب ابراز می‌دارد، اما به طور کلی همراهی خود را با سیاست‌‌های نظام در این حوزه و به طور خاص گشت ارشاد اعلام می‌کند.

صدیقه وسمقی

ایشان عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و اکنون نیز پژهشگر ارشد دانشگاه اوپسالا سوئد هستند. از جمله آثار ایشان می توان به کتاب‌های «زنان، فقه و اسلام» و همچنین «بضاعت فقه» اشاره کرد.

حقوق زنان

صدیقه وسمقی

ایشان عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بوده و اکنون نیز پژهشگر ارشد دانشگاه اوپسالا سوئد هستند. از جمله آثار ایشان می توان به کتاب‌های «زنان، فقه و اسلام» و همچنین «بضاعت فقه» اشاره کرد.

علی غلامی

ایشان عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده حقوق و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) بوده و مدت زیادی است که پس از طراحی دوره‌های حرفه‌ای مطالعات آثار شهید مطهری تدریس آن را نیز برای دانشجویان دختر بر عهده دارند.

فاطمه فلاح تفتی

فاطمه فلاح تفتی، دارای دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه قم، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، و مولف کتاب «حاکمیت، حجاب و عفاف» است. خانم فلاح تفتی معتقد است بسیاری از سوء تفاهم‌هایی که درباره دیدگاه دین به زنان وجود دارند، با تبیین یک نگاه منظومه وار به اسلام، قابل برطرف شدن هستند و وی در این جلسه به ذکر برخی از این موارد می‌پردازد.

فروغ نیلچی‌زاده

فروغ نیلچی زاده استاد حوزه و دانشگاه است و سخنرانی‌های متعدد، تالیفات و مقالاتی را مانند «کنکاشى درکلام امام (ره) برارتجاع فمینیسم» در کارنامه خود دارد. خانم نیلیچی زاده معتقد است که اگر تفاوت‌های بین زنان و مردان دیده نشود، ظلم‌های بزرگی به زنان خواهد شد. او می‌گوید: کوچک‌ترین عضو جامعه، خانواده است اما جامعه عرف زده مدرن، انسان را کوچک‌ترین عضو جامعه قرار داده‌ است. وی پذیرش مناصب مهم اجتماعی و سیاسی توسط زنان را منع مطلق نمی‌کند، اما جایگاه اساسی زن را در مادری می‌بیند.

زهره رنجبر

زهره رنجبر، قرآن پژوه، استاد حوزه و دانشگاه، دکتری مدرسی معارف اسلامی از دانشگاه پردیس فارابی و نویسنده مقالاتی مانند «نقش زمینه در فهم معنای متن قرآن» است. خانم رنجبر اعتقاد دارند که بسیاری از مواردی را که برخی زنان احساس می‌کنند حقشان پایمال شده، ریشه در نظریات فقهی دارد که با برخی معیارهای فقهی و همچنین توجه به زمینه شکل گیری آن احکام، قابل بازنگری هستند.

سحر مرانلو

سحر مرانلو، استاد دانشکده حقوق دانشگاه اسکس انگلستان است. تخصص او در زمینه دسترسی به عدالت، توانمندسازی قانونی، جنسیت، قانون اسلامی و قانون و جامعه در خاورمیانه (به طور خاص ایران) است. او اولین پژوهش در زمینه ادراک زنان ایرانی از قانون را انجام داد و توسط کمبریج در کتابی با عنوان «دسترسی به قانون در ایران؛ زنان، ادراکات و قانون» چاپ شد. علاقه اصلی او تحقیقات قانونی به صورت کیفی و قوم‌نگارانه به منظور فهم قانون در سیستم‌های قانونی جمعی (public legal systems) است. خانم مرانلو هماهنگ‌کننده منطقه‌ای (در خاورمیانه و شمال آفریقا) در «پروژه دسترسی جهانی به عدالت» است که پژوهشگران را از سرتاسر جهان به منظور ارائه راه‌حل‌هایی برای دستیابی برابر به عدالت گرد هم می‌آورد.

مینو معلم

مینو معلم، فوق دکتری جامعه شناسی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و استاد جنسیت و مطالعات زنان در آن دانشگاه است. او نویسنده مقالات و و کتاب‌های متعددی مانند «بنیادگرایی اسلامی و سیاست فرهنگی پدرسالارانه در ایران» است. در این جلسه از خانم دکتر معلم درخواست کردیم تا پیرامون «موانع تعیین سرنوشت زنان در جامعه ایران» و نظریه «تبعیض مثبت به نفع زنان» برای ما بگوید.

فریبا علاسوند

سرکار خانم فریبا علاسوند از اعضای هیئت علمی گروه مطالعات نظری دفتر مطالعات و تحقيقات زنان حوزه علميه قم و استاد جامعه المصطفی (ص) بوده

جامعه، جنسیت و زنان

فرشته روح‌افزا

فرشته‌ی روح‌افزا پژوهشگر حوزه‌ی زنان و خانواده، دوره‌ی کارشناسی، ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی الکترونیک در دانشگاه منچستر انگلستان به پایان رسانده است. او در حوزه‌های مختلفی مربوط به زنان، در عرصه‌های ملی و بین المللی فعالیت داشته

پوران درخشنده

پوران درخشنده، تهیه کننده و کارگردان سینما، تحصیلات تکمیلی خود را در مدرسه‌ی عالی تلوزیون و سینما (دانشکده‌ی فعلی صدا و سیما) در سال ۱۳۵۴ به اتمام رساند و در سازمان صدا و سیما به عنوان مستندساز مشغول به کار شد

ابراهیم فیاض

دکتر ابراهیم فیاض، فارغ‌التحصیل دکتری فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیئت علمی گروه مردم شناسی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

سید علی آذین

دکتر سید علی آذین، متخصص پزشکی اجتماعی و سایکوسکسولوژیست و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و از مدرسین دوره‌های تربیت مشاور و درمانگر جنسی است.

محمد تقی کرمی

دکتر محمد تقی کرمی، فارغ‌التحصیل دکتری فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس گروه مطالعات زنان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است.

در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟

این دوره شامل ۳۵ جلسه ارائه و ۷ جلسه مناظره در باب ابعاد مختلف مسئله زن می‌باشد.

بخش ۱: مسئله حجاب

۱-۱: آیا ارتباطی میان حجاب دینی و عفت اخلاقی وجود دارد؟ (آفلاین-ویدئو)

در یک سو دکتر سروش دباغ مدعی است که مقوله پوشش اسلامی و حدود خاص آن واجد هیچ‌گونه ضرورت اخلاقی‌ نبوده و بنابراین نمی‌توان افرادی را که بدین حدود ملتزم نیستند از بعد صفات اخلاقی مانند عفت دارای ضعف دانست. از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسین سوزنچی معتقد است که برای اخلاقی دانستن یک حکم مانند حجاب نیازی نیست که این حکم ذیل یک مقوله خاص اخلاقی مانند عفت قرار گیرد، بلکه به همان دلیلی که تبعیت از کلیت دین را اخلاقا موجه می‌دانیم، این نکته درباره تک تک آموزه‌های دینی نیز صادق است.

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد.
 

۱-۲: آیا الزام قانونی حجاب دینی مجاز است؟ (آفلاین-ویدئو + جلسه پرسش‌ و پاسخ)

در بخش قبل، دینی بودن حکم حجاب بررسی می‌شود و اینک فارغ از دینی بودن این حکم به وجه قانونی آن می‌پردازیم. حجت الاسلام حسین سوزنچی از قانون حجاب دفاع می‌کند و می‌گوید: «اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی‌تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد.» در نگاه ایشان پذیرش مردم تنها اجرای این قانون را ممکن می‌سازد و ارتباطی به وظیفه اساسی حکومت اسلامی در اجرای شرع اسلام ندارد. اما دکتر صدیقه وسمقی می‌گوید حتی اگر این حکم الهی هم باشد، اجبار بر حجاب هیچ گونه مستند دینی ندارد.

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد. همچنین دو جلسه پرسش و پاسخ آنلاین(زنده) با اساتید در نظر گرفته شده است.
 

۱-۳: قانون‌گذاری در مسئله حجاب چه نتایج اجتماعی‌ای در پی داشته است؟ (آنلاین-زنده)

طیفی از سیاست‌‌های نرم و سخت، از قانون ساماندهی مد و لباس گرفته تا گشت ارشاد، در طول سالیان پس از انقلاب ۵۷ برای تحقق پوشش مطلوب سیاست‌مداران در جامعه اجرا شده است. اما میزان توفیق این سیاست‌ها همیشه محل مناقشه‌ای برای صف‌آرایی موافقان و مخالفان در برابر هم بوده است. دکتر سینا کلهر، نویسنده کتاب «مدیریت حجاب در جمهوری اسلامی»، علی‌رغم اینکه تحقق حجاب را منوط به اقناع نرم و فرهنگی می‌داند اما مقابله با اقلیت هنجارشکن در جامعه را به واسطه گشت ارشاد ضروری قلمداد می‌کند. دکتر تقی آزاد ارمکی، مناقشه بر سر مسئله حجاب را صرفا تشدیدکننده دوقطبی در جامعه دانسته و معتقد است در شرایطی که دولت در زمینه تامین امنیت، ایجاد شغل، اخذ مالیات از طبقات متمول و ارائه خدمات اجتماعی کارنامه قانع کننده‌ای ندارد، نمی‌تواند در امری فرهنگی مانند حجاب دخالت کند.

این درس-گفتگو شامل یک جلسه ارائه و گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه اساتید می‌باشد.
 

۱-۴: آیا دولت، موظف به پیگیری هنجارهای دینی است؟ (آنلاین-زنده)

مسئله قانون‌گذاری برای حکم حجاب(که در بخش ۲-۱ به آن پرداخته می‌شود)، در واقع متاثر از موضوع کلان‌تری است که اجرای احکام دینی توسط دولت را مورد بحث قرار می‌دهد. دکتر دباغ و دکتر امینی، هر دو متاثر از جان رالز، فیلسوف برجسته معاصر هستند. نقطه اختلاف آن‌ها در جایی است که پرویز امینی حکومت را در برابر هنجارهای دینی جامعه مسئول می‌داند اما سروش دباغ حکومت را بی‌طرف نسبت به هنجارهای جامعه و ملزم به حداقلی‌ترین ارزش‌های عرفی و سکولار در نظر می‌گیرد. سوال محوری این درس-گفتگو چنین است: «فارغ از مناقشات درباره نحوه اجرا و با فرض اجرای صحیح، آیا هنجارهای دینی برای یک حکومت هنجارهای معتبری محسوب می‌شوند؟»

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد.
 

بخش ۲: حقوق زنان

۲-۱: آیا قوانین اسلامی حامی حقوق زنان است؟ (آفلاین-ویدئو)

این درس‌-گفتگو به بحث درباره مباحث حقوق زنان در اسلام (مانند ارث، دیه، چندهمسری، حق طلاق و حضانت فرزندان، ازدواج موقت و غیره) اختصاص خواهد داشت. دکتر صدیقه وسمقی در کنار دسته مهمی از روشنفکران دینی معاصر ایران معتقد به عدم تناسب برداشت‌های رایج اسلامی و قوانین وابسته به آن‌ها در حوزه حقوق زنان با شرایط و ویژگی‌های دنیای جدید است. از سوی دیگر دکتر علی غلامی که دیدگاهش را می‌توان در زمره‌ی موافقان نگاه رایج اسلامی و قوانین برآمده از آن در عرصه حقوق زنان دانست، این حقوق را که عرصه‌هایی مانند دیه، ارث، چند همسری، حضانت فرزند و سقط جنین را دربر می‌گیرد، برآمده از خلقت‌ متفاوت زن و مرد دانسته و بنابراین حامی و پشتیبان زن و مرد است.

این درس-گفتگو شامل دوازده ساعت ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها می‌باشد.
 

۲-۲: آیا زن در اسلام، شهروند درجه دوم است؟ (آفلاین-ویدئو)

نابرابری زن با مرد و محدودیت او در حق انتخاب، از مسائل داغ فضای مجازی و محافل گفتگوست. برخی از زن، تلقیِ انسان درجه دو دارند. این مساله در بُعد دینی، در عناوینی مثل نقصان عقل زنان، تحریک پذیری مردان، آیات قرآن درباره قوامیت مرد، مذاق شارع برگرفته از احکام متعدد شرعی و مواردی دیگر قابل پیگیری است و همچنین در بُعد اجتماعی، در مسائلی از قبیل ساختار مردانه سیاست، لزوم تبعیض مثبت به نفع زنان، موانع دینی و فرهنگیِ تعیین سرنوشت زنان و... بسیار تاثیرگذار است.

این درس-گفتگو شامل چهار جلسه ارائه توسط خانم‌ها فاطمه فلاح تفتی، زهره رنجبر، مینو معلم و فروغ نیلچی‌زاده برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها می‌باشد.
 

۲-۳: آموزه‌های اسلام یا مدرنیته؛ کدام یک به نفع زنان است؟ (آنلاین-زنده)

هر نوع گفتگو درباره برابری حقوقی زن و مرد، نهایتا به این پرسش می‌انجامد که آیا آموزه‌های اسلامی ضامن برابری جنسیتی میان زن و مرد است و یا نیازمند نوعی بازنگری بنیادین در این آموزه‌ها برای تحقق عدالت جنسیتی است؟ در یک طرف، مدافعان دیدگاه سنتی-دینی قرار دارند که «برابری» زن و مرد را لزوما ارزشمند نمی‌دانند و به دنبال «عدالت جنسیتی» بوده و آموزه‌های دینی را در راستای تحقق آن می‌دانند. خانم فریبا علاسوند از طرفداران این نوع نگاه است. در طرف دیگر، مدافعان دیدگاه مدرن ضمن دفاع از «برابری جنسیتی» بازنگری در آموزه‌های اسلامی را بر اساس ارزش‌های مدرن لازمه تحقق برابری جنسیتی ارزیابی می‌کنند. خانم سحر مرانلو به چنین دیدگاهی ملتزم است. سوالی که در نهایت مطرح می‌شود این است که: «آموزه‌های اسلام یا مدرنیته؛ کدام یک در ایجاد شرایط بهتر به نفع زنان موثرتر بوده‌اند؟»

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد.
 

بخش ۳: اسلام، فمینیسم و مدرنیته

۳-۱: آیا جنبش‌های فمینیستی به نفع زنان عمل کرده‌اند؟ (آنلاین-زنده)

مسئله برابری جنسیتی زنان با مردان، از مطالبات مهم فعالان حقوق زنان در جوامع مسلمان مخصوصاً جامعه ایران است. فعالیت‌ جنبش‌های فمینیستی در این میان، مورد ارزیابی‌های گوناگونی قرار گرفته است. در یک طرف دکتر مینو معلم معتقد است که مدرنیته (و جریان‌های فمینیستی منبعث از آن) با ایجاد دوگانگی در جامعه و فرهنگ، وضعیت بدتری را برای زنان ایجاد کرده است. در مقابل، دکتر نیره توحیدی مدافع جنبش‌های فمینیستی است و عدم بهبود وضعیت به نفع زنان را حاصل اجرای نادرست و بخشی مدرنیته می‌داند.

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد.
 

۳-۲: اسلام یا فمینیسم؟ (آفلاین-ویدئو)

از همان نخستین لحظه‌های مواجهه‌ی کشورهای اسلامی با فرهنگ جهان غرب و آشنایی با نقاط قوت آن، جنبش‌هایی در پی احیای شان و جایگاه زنان بوده‌اند. بیشتر این جنبش‌ها دارای یک ویژگی مشترک بوده‌اند: هماهنگی و همراهی با نظریات جنبش‌های فمینیستی (نسخه‌های غربی). از همان ابتدای شکل‌گیری این جنبش‌ها، صحبت از تعارض دیدگاه‌های فمینیستی و فرهنگ بومی و ارزشی (اسلامی) وجود داشت. اما آیا چنین تعارضی میان اسلام و فمینیسم وجود دارد و یا به نحوی این دو قابل جمع هستند؟

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه توسط خانم‌ها نیره توحیدی و فریبا علاسوند برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان می‌باشد.
 

بخش ۴: جامعه، جنسیت و زنان

۴-۱: بحران جنسی (آفلاین-ویدئو)

در درس-گفتگوی بحران جنسی، از زوایای پیدا و پنهان بحرانی که این روزها، در سکوتی گرم و فراگیر، جامعه را در می‌نوردد، سخن خواهیم گفت. ریشه‌یابی معضلات جنسی جامعه و مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن‌ها، مساله‌ی آموزش جنسی جامعه، مساله‌ی بهداشت جنسی، حق جنسی، وضعیت روابط میان دختران و پسران جوان و نوجوان به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها، پدیده‌ی اجتماعی انقلاب جنسی در غرب و در ادامه برخی راهکارهای فردی و سیاست‌های کلان اجتماعی برای کنترل این بحران، از مسائلی هستند که در این درس‌-گفتگو به آن‌ها می‌پردازیم.

این درس-گفتگو شامل سه جلسه ارائه توسط آقایان ابراهیم فیاض، محمدتقی کرمی و علی آذین برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها می‌باشد.

۴-۲: زن امروز (آفلاین-ویدئو)

آنچه ما به عنوان هدف این درس‌-گفتگو در نظر داریم، بررسی اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی زن امروز ایرانی است. بنابراین از اساتید خواسته‌ایم تا در این درس‌گفتگو دیدگاه‌های یک زن سیاست‌گذار و یک زن فعال اجتماعی را در مورد نگاهشان به زن، جایگاه اجتماعی او، نقش فرهنگی و اجتماعی زن در جامعه‌ی امروز، معضلات امروز زنان و اولویت‌ها در حل آن‌ها، فعالیت‌های انجام شده و راهکارهای پیش رو را بشنویم و مورد تامل قرار دهیم.

این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه توسط خانم‌ها فرشته روح‌افزا و پوران درخشنده برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آن‌ها می‌باشد.

در یک نگاه

ارائه
35 جلسه
گفتگو
7 جلسه
محل برگزاری
مجازی
۳۰٪ تا ۵۰٪ تخفیف ثبت‌نام گروهی
ندارد

گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید

440000 تومان

نکات بسیار مهم

مهم

نحوه برگزاری

این دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت مجازی (لایو) در جلسات شرکت کنند و همینطور پس از برگزاری از طریق همین سایت به صورت آفلاین به صوت و تصویر جلسات برگزار شده دسترسی پیدا کنند. فاصله بارگذاری جلسات در سایت یک هفته پس از برگزاری است.
مهم

رایگان شرکت کنید!

امکان شرکت رایگان از طریق بازگشت کامل هزینه ثبت‌نام شامل افرادی می‌شود که علاوه بر حضور در حداقل ۱۰ جلسه زنده (آنلاین)، یک گزارش تحلیلی از محتوای ۱۰ جلسه (مجموع جلسات آفلاین و آنلاین) با حجم حداقل ۸۰۰ کلمه برای هر جلسه به ایمیل مدرسه ارسال نمایند. پایان زمان ارسال گزارش‌ها ۲۳ مهر می‌باشد. تمام هزینه ثبت‌نامی (اشتراک یا این برنامه) نهایتا تا تاریخ ۱۰ آبان به این عزیزان بازگشت داده خواهد شد.
مهم

ثبت‌نام گروهی

ثبت‌نام گروهی برای گروه‌های بالای ۴ نفر شامل ۳۰ درصد تخفیف (اشتراک یا این برنامه) و برای گروه‌های بالای ۸ نفر شامل ۵۰ درصد تخفیف است. برای ثبت‌نام گروهی با شماره پشتیبانی موجود در سایت تماس بگیرید.
مهم

دریافت گواهی

دریافت «گواهی شرکت موفق در دوره» شامل افرادی می‌شود که علاوه بر حضور در حداقل ۱۰ جلسه آنلاین، یک گزارش تحلیلی از محتوای ۱۰ جلسه با حجم حداقل ۸۰۰ کلمه برای هر جلسه به ایمیل مدرسه ارسال نمایند. پایان زمان ارسال گزارش‌ها ۲۳ مهر می‌باشد. این گواهی به صورت دیجیتال بوده و صادرکننده آن مدرسه آزادفکری می‌باشد.
مهم

اشتراک ۶ ماهه یا ثبت‌نام در یک دوره؟

با خرید اشتراک سایت مدرسه به محتوای بیش از ۴۰ درس-گفتگو در موضوعات مختلف از جمله دین و اخلاق، دین و سیاست، بحران دانشگاه، بازار و دانشگاه، در جست‌وجوی موفقیت و ... به مدت ۶ ماه دسترسی خواهید داشت. اما این امکان نیز فراهم است که تنها یک درس-گفتگو را تهیه و خریداری نمایید و طبیعتاً تنها به محتوای همان درس-گفتگو به صورت نامحدود دسترسی خواهید داشت.
مهم

حتما پیش از ثبت‌نام بخوانید!

آدرس مدرسه در همه شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و توئیتر) AzadFekriSchool@ می‌باشد. حتماً یکی از صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنید. چون تمامی اطلاع رسانی‌های مربوط به دوره، گواهی و ... در آن‌ها انجام می‌شود.  ثبت‌نام در دوره‌ها به معنای پذیرش حقوق مالکیت معنوی مدرسه است. بر طبق این حقوق، انتشار هر بخش از جلسات در قالب فیلم، صوت و ... بدون مجوز مکتوب مدرسه غیرقانونی است. اگر علاقه‌مند به پوشش اخبار برنامه‌ها هستید حتما با ما تماس بگیرید و از شرایط مطلع شوید. 
مهم

تعهدات مدرسه

برنامه‌های این‌چنینی همواره در معرض تغییرات جزئی هستند. با وجود انجام هماهنگی‌های کامل رسمی با اشخاص، مدرسه متعهد می‌شود تا حداقل ۷۰ درصد برنامه برگزار شود. در صورتی که تغییرات برنامه بیش از این باشد مخاطبان مجازند درخواست بازگشت کامل هزینه ثبت نام را برای مدرسه ارسال نمایند. 
مهم

ساختار دوره

این دوره شامل ۳۷ جلسه ارائه و ۷ جلسه مناظره است که به صورت ضبطی و زنده برگزار می‌گردد. برنامه‌های ۳-۱ ، ۴-۱، ۳-۲، ۱-۳ و پرسش‌و‌پاسخ برنامه ۲-۱ به صورت زنده و در تاریخ‌های مشخص شده در تقویم برگزار می‌شود. باقی برنامه‌ها به صورت ضبطی و آفلاین بوده و از روز ۴ مهر ۱۴۰۱ در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد. 
 
مهم

ثبت‌نام حضوری

این امکان برای ده نفر از عزیزان وجود دارد که با خرید بلیط ویژه، در محل برگزاری برنامه (برج فناوری شریف) حضور داشته و از فرصت پرسش‌وپاسخ حضوری از اساتید و شرکت در گعده پس از برنامه بهره‌مند شوند. قیمت این بلیط ۹۵۰ هزار تومان است. برای ثبت‌نام با شماره پشتیبانی موجود در سایت تماس بگیرید.

پیشنهادهایی برای خواندن

 حکمرانی مطلوب و نواندیشی دینی متاخر (دکتر دباغ)
 دین، سکولاریسم و پساسکولاریسم (دکتر دباغ)

|