مرتضی جوادی آملی
مرتضی جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی است. وی دارای مدرک سطح چهار حوزه است و کارشناسی حقوق را در دانشگاه گذرانده است. ریاست موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء از سوابق مدیریتی اوست. از مجموعه تالیفات ایشان می‌توان به کتاب فلسفه ‌زیارت و آئین آن، دوره تقریرات درس اشارات آیت الله جوادی آملی و همچنین مباحث قرآنی و مباحثی درباره حکومت صالحان و مبانی حکومت اسلامی اشاره کرد. بیشتر...
علی صبوحی
علی صبوحی طسوجی دانش آموخته حوزه علمیه قم است. در دوره تحصیل شاگرد اساتیدی همچون آیت الله جوادی آملی و الهی زاده بوده است. مباحث قرآنی، مهمترین مسأله مورد پژوهش و فعالیت های او بوده است. او در راستای عمومی کردن فرهنگ قرآنی به تاسیس موسسه تدبر در کلام وحی پرداخته است. بیشتر...
عبدالعلی بازرگان (ویدئو کنفرانس از کالیفرنیا، امریکا)
عبدالعلی بازرگان، قرآن پژوه و نویسنده کتابهایی مانند «شورا و بیعت؛ حاکمیت خدا در حکومت مردم» است. مهندس بازرگان در دو جلسه با محور قرار دادن قرآن و سنت -با تاکید بر کلمات امام علی علیه السلام در نهج البلاغه- از به رسمیت شناخته شدن حق تعیین سرنوشت سخن گفته و از تفاوت اساسی تعالیم دینی با وضع موجود صحبت میکند. بیشتر...
مسأله ارتداد و تکفیر تقریبا در تمامی مکاتب فکری سنتی موجود بوده است. اما بعد از جنگهای جدی مذهبی در اروپا تا مدتها اجماعی جدی علیه این مفهوم شکل گرفته بود. اما بعد از ظهور دوباره برخی گروهها و حکومتهای ایدئولوژیک در قرن بیستم و شکلگیری گروههای تکفیری در قرن بیست و یک، بازخوانی دوباره مسأله ضروری به نظر میرسد. در ایران اسلامی نیز بحث ارتداد هماره بین فقها و روشنفکران دامنه داشته است. پیش از انقلاب اسلامی برخی روشنفکران به فتوای مراجع حوزه مرتد اعلام شدند و توسط گروههای مسلح اسلامی ترور شدند. بعد از انقلاب و در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی نیز شاهد صدور فتوای ارتداد از سوی رهبری، مراجع و دستگاه قضایی نیز بودهایم. با توجه به تعارض جدیای که بین اخلاق و برخی تفسیرهای دینی در مسأله ارتداد به چشم میخورد، بازخوانی این مسأله و خوانش دوباره دینی و اخلاقی آن میتواند ما را در فهم نسبتسنجی درست دین و اخلاق یاری دهد. آیا ارتداد در قرآن و سیره رسول الله (ص) معنایی عقیدتی دارد یا عملی؟ آیا حکم کسی که اعتقاد خود به دین را از دست میدهد مرگ است؟ آیا مکتبی که به حکم ارتداد قائل باشد میتواند داعیهی آزادی اندیشه داشته باشد؟ کسانی که مدافع حکم ارتداد هستند چه توجیه عقلانی و اخلاقیای برای آن ارائه میدهند؟
گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید
ارتداد و آزادی عقیده از نگاه آیت الله جوادی آملی
مصاحبه با استاد عبدالعلی بازرگان؛ «پیامبری و شمشیر»