حسین کچویان
<span dir="RTL">حسین کچویان (متولد </span><span dir="RTL">۱۳۳۸</span><span dir="RTL">) جامعه‌شناس ایرانی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه نظریه‌های کلان جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی معرفت قرار دارد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه منچستر و دارای تحصیلات حوزوی است. </span> بیشتر...
بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی (متولد ۱۳۴۲) دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی است. او دارای درجه دکتری فلسفه از دانشگاه اسلامی علیگر هند است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه فلسفه هایدگر، فلسفه‌های اگزیستانس، فلسفه سیاسی و پست‌مدرنیسم است. بیشتر...
برخی از اندیشمندان و از جمله دکتر کچویان حکومت دینی را جایگزینی ضروری برای تمدن غرب و مدرنیته و در تقابل آشکار با آن می بینند. به عبارتی در این دیدگاه ها نقد غرب و بنیان های معرفتی، فرهنگی و اقتصادی آن است که نقش حکومت دینی را با معیارهایش بیش از پیش روشن می نماید. نقد تمدن غرب جزء لاینفک این دیدگاه در تبیین تمدن اسلامی است و همواره حکومت اسلامی بنیانی جدید برای افکندن تمدن نوین در جهان دیده می شود. محور های نقد این دیدگاه نسبت به تمدن غرب عناصری همچون سوبژکتیویسم، تقدس زدایی، سرمایه داری و ... است و حکومت اسلامی و تمدن اسلامی در پی تعریف عناصری در تقابل با این عناصر مدرن است.
اما علی رغم نگرش انتقادی نسبت به تمدن غرب، برخی دیدگاه ها از جمله دیدگاه دکتر عبدالکریمی امکان تاسیس حکومت دینی (با خوانش رایج و موجود) در این جهان را بر نمی تابند و آن را ممکن نمی بینند. از نظر دکتر عبدالکریمی حکومت دینی در معنای رایج آن یک نگاه کلامی و ایدئولوژیک است که به هیچ عنوان امکان پیاده سازی در جهان مدرن و سکولار معاصر را ندارد و تنها منجر به تولید خشونت می گردد.
گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید
حسین کچویان
«اسلام مبنای اصلی هویت ماست»
کتاب «تطورات گفتمانهای هویتی ایران (ایرانی در کشاکش با تجدد و مابعد»، نشر نی
کتاب «نظریههای جهانی شدن و دین؛ مطالعهای انتقادی»، نشر نی
کتاب «نظریههای جهانی شدن: پیامدهای چالش فرهنگ و دین»، نشر نی
بیژن عبدالکریمی
تبدیل دین به پاره ای از آموزههای تاریخی
مقاله «نقدی بر کتاب جهانی شدن (وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی)»
کتاب «پایان تئولوژی»، نشر نقد فرهنگ
مطهری و پروژهی عقلانیسازی دین (۱)
مطهری و پروژهی عقلانیسازی دین (۲)
نسبت میان عقلانیت دینی و عقلانیت مدرن