هادی صادقی
متولد ۱۳۴۱ در کرمانشاه و پژوهشگر کلام جدید می‌باشد. ‌هادی صادقی در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرد و پس از انقلاب، در رشته الهیات در دانشگاه ادامه تحصیل داد. بیشتر...
محمد سروش محلاتی
محمد سروش محلاتی، پژوهشگر فقه سیاسی و استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است و از او آثار متعددی مثل «امکان سنجی انتخابات در نظام اسلامی» منتشر شده است. حجت الاسلام سروش محلاتی در این جلسه، از جریاناتی که در شکل گیری قانون اساسی دخالت داشتند، سخن گفته و اعتقاد دارد که بسیاری از نزاعهای فعلی در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح بوده و افرادی چون شهید بهشتی، نظرات مهم و کارآمدی داشتهاند، اما بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شدهاند. بیشتر...
ولایت مطلقه فقیه به معنای آن است که همگی شان ها و اختیارات رسول خدا برای فقیه واجد شرایط در دوران غیبت نیز برقرار است. معتقدان به این دیدگاه علاوه بر ادله نقلی و برخواسته از روایات اسلامی، ادله عقلی چندی را نیز برای این نظر بیان می دارند. آنها معتقدند صِرف در نظر گرفتن شئون دین و ضرورت اجرای دین با تمامی ابعاد آن در عصر غیبت، حضور و بسط ید فقیه آگاه به شرایط زمان و مصالح دینی را به امری روشن و بدیهی بدل می گرداند. به صورت ساده می توان این دیدگاه را اینچنین بیان کرد: اختیارات رسول خدا برای اجرای اسلام در جامعه بود؛ جامعه در زمان غیبت باید اسلامی اداره گردد چراکه در غیر این صورت حکومت واجد اجازه و مشروعیت الهی نبوده و طاغوت محسوب می گردد؛ بنابراین فقیه واجد شرایط و آگاه به اداره حکومت دینی باید دارای تمامی اختیارات پیامبر خدا در امور حکومتی باشد تا از این طریق جامعه را در مسیر اسلامی رهبری کند.
اما در مقابل برخی دیدگاه لوازم منفی عرصه قدرت را در نظر می گیرند. در نگاه منتقدان، عرصه قدرت عرصه ایست که با وجوه خطرناک و مفسده انگیزش بین یک انسان معصوم (یعنی پیامبر) و یک فقیه عالم (ولی قطعا غیر معصوم) تفاوت های بنیادین ایجاد می نماید. بر طبق این دیدگاه، گرچه در نگاه اول اختصاص اختیارات وسیع به شخص رهبر معقول می نماید اما در نظر گرفتن مفاسد عرصه قدرت، ما را به سمت مقید نمودن این اختیارات و افزایش نظارت ها راهبری می نماید. این دیدگاه خواهان ولی فقیهی است که هرچه بیشتر در ساختارهای نظارتی و دموکراتیک قرار گرفته باشد و در معنای بالا به هیچ وجه مطلقه نباشد.
گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید
هادی صادقی
مقاله «گونههای ولایت تشریعی امامان علیهم السلام در روایات»
مقاله «ایمان در اسلام»
نقدی بر گفتار «محمد (ص) آفریننده قرآن است» از عبدالکریم سروش
نقدی بر مقاله «حق و مدرن شدن در ایران» از عبدالکریم سروش
ترجمه کتاب «فلسفه اخلاق» نوشته ویلیام فرانکنا
فصل چهارم کتاب «درآمدی بر کلام جدید» نشر طه
یادداشت «الگوی عدالت اجتماعی اسلام»
یادداشت «تفاوت ولایت مطلقه با حکومت مطلقه»
یادداشت «وحدت شیعه و سنی»
متن سخنرانی «نظارت فقط مختص صفات رهبری است»
متن سخنرانی درباره «مجلس خبرگان رهبری»
سروش محلاتی
کتاب بازگشت «از» بهشتی، بازگشت «به» بهشتی
کتاب «نصیحت خبرگان، نظارت خبرگان؛ نگاهی به حقوق و وظایف مجلس خبرگان رهبری»، نشر میراث اهل قلم
کتاب «دین و دولت در اندیشه اسلامی»، نشر بوستان کتاب
عدالت، عصمت و قدرت (۱) - مقدمه و طرح بحث ۱
عدالت، عصمت و قدرت (۲) - مقدمه و طرح بحث ۲
عدالت، عصمت و قدرت (۳) - تفاوت عدالت و عصمت
عدالت، عصمت و قدرت (۴) - عدالت متوسط و پیامدها
عدالت، عصمت و قدرت (۵) - تأثیر ریاست بر عدالت
عدالت، عصمت و قدرت (۶) - مبانی شرط عدالت در زعامت دینی
عدالت، عصمت و قدرت (۷) - شرط عدالت در مرجعیت
عدالت، عصمت و قدرت (۸) - نظریه عدالت برتر
نسبت دین و دیکتاتوری (۱) - دو تفسیر از استبداد
نسبت دین و دیکتاتوری (۲) - فقدان مشروعیت دولت تحمیلی
نسبت دین و دیکتاتوری (۳) - مشروعیت و جباریت
نسبت دین و دیکتاتوری (۴) - معصوم انگاری حاکمان
نصیحت ائمهی مسلمین
توقیت ولایت امر